Hur svårt är det att göra ett spel?

Hej på er!

Igår hade jag en ganska ineffektiv dag då jag prokrastinerade mitt pluggande ganska rejält, men detta till förmån för att skapa ett litet spel (så jag känner att prokrastinering kan bytas mot “utvecklande arbete för framtiden”). Igår morse började jag skriva detta inlägg men jag visste inte alls vad jag skulle berätta om, eller vad jag skulle visa. Jag ville skriva något inspirerande och peppande och jag ville utmana mig själv så efter några minuters eftertanke öppnade jag Unity och frågade mig själv “Hur snabbt kan jag göra ett nytt spel?”…

 

 

 

 

Den här lilla karaktären skapade jag för länge sedan när jag satt och lekte runt med lite pixel art. Det blev min utgångspunkt och jag valde att ha den som karaktär i ett 2D-spel. Jag skapade en startskärm, vinst- och förlustbilder själv i Photoshop med ett pixel-inspirerat typsnitt men i övrigt använde jag mig av Unitys Asset Store för att hitta gratis grafik. Jag tycker det är en så himla bra grej att kunna använda när jag vill öva mest på att faktiskt koda själva spelet och inte har tiden att sitta och skapa allt själv från grunden!

Någonstans när jag letade efter gratis assets så började idéen om vad för typ av spel jag skulle göra komma fram. Jag bestämde vad målet med spelet skulle vara (att vinna genom att undvika kött och fånga grönsaker, lite miljömässigt sådär) och började implementera spelarkontrollen. Jag gillar verkligen hur det är att koda ett spel eftersom du direkt får så mycket feedback på det du har kodat rent visuellt och om saker och ting beter sig som du tänkt. Ibland fungerar ju saker inte heller alls som en tänkt sig och jag passade på att filma en gång när saker verkligen gick bananas då jag inte satt någon gräns på antalet “fiendeobjekt” som skulle skapas och inte heller positionerat ut dem… Filmen “det regnar köttbullar” har fått konkurrens av “det regnar kycklingklubbor” som ni kan se nedan.

Jag öppnade alltså Unity runt klockan halv 10 och 5 timmar senare, hade jag ett fungerande spel. Ibland kan jag bli så fascinerad över vad en kan skapa, bara genom att sätta sig och arbeta fokuserat under en tid. Jag vill med detta försöka peppa till att göra egna små spel, eller göra det där som ni tänker “det tar för lång tid” eller “det är för svårt”. Det finns så mycket bra tutorials och dokumentation att hitta på nätet och jag slås ofta av hur det största steget egentligen är att faktiskt börja.

Så slutligen, till det viktigaste, ska ni självklart få testspela mitt spel. Det är inte helt optimerat, har säkerligen en hel del buggar som jag inte har sett men det är ändå ett bra resultat av en vanlig/ovanlig onsdagsförmiddag! Glöm inte att trycka på play på den gråa rutan under spelskärmen för ljud! 

VEGETABLE RESCUE

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *