Månadens DataTjej: Lisa Ryrholm


Ålder: 33
Arbetsplats: Avensia
Pluggat: Chalmers Informationsteknik + Fritidsledarlinjen

Aktiv år: 2008-2013
Roll i DataTjej: Projektmedlem konferensen DataTjej 2009, Kassör i styrelsen 2010-2011 samt ordförande i styrelsen 2012-2013.

Kan du berätta hur du hamnade på din arbetsplats och vad dina arbetsuppgifter är för något?
Efter att ha pluggat och jobbat några år i Göteborg så tyckte jag för några år sedan att det var dags att flytta tillbaka hemåt. Så tog mitt pick och pack, flyttade upp till Stockholm. Jag hade då turen att bara behöva tänka på att jag ville ha ett nytt jobb. Så då ringde en rekryterare och erbjöd mig om en intervju med kommentaren: ”Jag vet att du bor i Göteborg men jag har ett företag här i Stockholm som jag tror skulle passa dig”. Jag gav intervjun en chans, och när rekryteraren (obunden till företag) upptäckte att jag verkligen ville ha ett jobb i Stockholm fixade han ytterligare 5 intervjuer på en vecka. Dock blev det ändå att jag till slut tackade ja till det första jobbet.

De som lockade där var att jag fick fortsätta arbeta som konsult, men till skillnad från mitt jobb jag haft i Göteborg så fick jag nu sitta in-house i projektteam med mina kollegor istället för ensam ute hos kund. Otroligt kul, men själva företaget i sig var mindre roligt. Aldrig gillat stora företag med byråkrati och regler som begränsar kompetensutvecklingen.

Så när en av mina tidigare kollegor en dag kontaktade mig och sa att han just börjat arbeta på Avensia. Så sa han att ”jag har hittat ett jobb som är perfekt för dig” , vilket gjorde att jag självklart blev lite nyfiken. Det tog ett tag innan jag kom till skott och fick till en intervju, men efter de blev jag snabbt övertygad att detta skulle passa mig som handen i handsken och hade skrivit på inom en vecka.

Så idag arbetar jag på Avensia och har titeln Commerce System Developer, vilket innebär att jag jobbar med utvecklingen av webbshoppar och kringliggande projekthanteringssystem. Där vi tar hem hela uppdrag från olika kunder och jobbar i ett tätt partnerskap med att nyutveckla och förbättra deras webbshoppar.

Arbetet är väldigt varierande och jag jobbar som fullstack utvecklare (både frontend i Reactoch C# som backend). Samt I mitt nuvarande projekt har jag även blivit Lead Developer, vilket är otroligt skoj och utvecklande att se till att alla i teamet jobbar mot samma mål.

Varför engagerade du dig i DataTjej och vilken post hade du?
Det finns många anledningar till varför jag valt att engagera mig i DataTjej. I början så tyckte jag det var en häftig grej med att få träffa andra tjejer och öka nätverkandet och inspirationen oss emellan. Efter ett tag såg jag även värdet i att få fler tjejer att vilja söka sig till IT-världen. Mitt stora fokus har alltid legat på nätverkande och att se till att de tjejer som hittat till IT-världen trivs och vill stanna kvar.

Då jag varit aktiv i nästan 5 år så har jag hunnit med lite olika poster. Jag började med att hjälpa till att anordna konferensen 2009. Det var också i samband med den konferensen som vi såg ett behov av att starta föreningen DataTjej, eftersom det inte fanns mycket till kontinuitet mellan konferenserna och vi såg en möjlighet till att utöka nätverket till så mycket mer än att bara träffas 1 gång per år. Speciellt eftersom inte alla tjejer som pluggade IT/Data fick plats på konferensen.

2010 gick jag därför med i den relativt nya styrelsen. Där jag först satt två år som kassör och sedan ett år som ordförande. Under dessa år började vi hålla lokala events, rekrytera våra första medlemmar och skaffade oss en och annan lokal representant som kunde hjälpa till att hålla i events även i de städer vi inte hade någon styrelsemedlem.

Det är inte annat än med stolthet jag kan se tillbaka på de jag varit med och byggt upp nu när jag kollar på hur stor föreningen blivit och ser alla de aktiviteter som händer överallt för alla åldrar runt om i Sverige. Kan inte annat än säga ”Bra jobbat!” till alla som varit med och engagerat er!

Vad är ditt bästa minne från din tid hos DataTjej?
Det är svårt att peka ut det bästa minnet då jag har så många. Men de jag framförallt tar med mig är alla roliga möten och vänner för livet jag skaffat mig genom alla events jag varit på och arrangerat.

Säg tre saker vi inte visste om dig/beskriver dig som karaktär:
Jag älskar utmaningar både på jobbet och fritiden, detta har medfört att jag senaste åren fokuserat på att köra jag motorcykel och klättra på fritiden.
På frågan ”Vad ska du bli när du blir stor?” har jag alltid svarat ”Större”. Detta har att göra med att jag alltid varit kort då jag slutade växa efter att jag uppnått 155cm. Men också att jag alltid velat bli större vad gäller kunskap och att dela med mig kunskapen till andra.
Ordning och reda, pengarna på fredag. Alltid älskat att organisera och har lätt att hålla koll på många saker samtidigt som jag ofta tänker steget längre för att förbereda så att nästa sak som behöver göras smyger på bra istället för att det kommer upp hinder på vägen.Har också alltid gillat att lära ut saker till andra och dela med mig av min kunskap. Tveka därför inte att höra av dig till mig om det är något du vill bolla eller bara ta en lunch eller fika för att utöka ditt nätverk.

Vad är det viktigaste att tänka på när man kommer till en ny arbetsplats?
Passa på att ställa många frågor. Varje gång du kommer till en ny arbetsplats eller ett nytt projekt så är det en ny domän att lära känna. Även en senior person är nybörjare en kort period så det finns inga dumma frågor i början. Utan det gäller att fråga så du snabbt kommer in i arbetet istället för att sitta fast och stampa.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *