Vardagsmeditation enligt mig

Just nu är vår sektion mitt uppe i rekrytering av nästa års styrelse, utskottsordförande och kassörer. Denna vecka har även flera evenemang med mitt utskott Systerskapet kommit ut, vilket har inneburit mycket action. För att inte gå itu, eller bli halvt galen, sånna här veckor så är vardagsmeditationen väldigt viktig för mig! (Eller sjuuukt viktig som jag skulle sagt in real life – tänk er “sj”-ljudet på norrländska).

Min vardagsmeditation innebär oftast träning. När jag ligger under en skivstång, står över den eller har den på axlarna så är det svårt att tänka på något annat än att inte trycka, dra eller pressa. Med 80 kg på axlarna måste man liksom tänka på att inte tappa spänningen, annars gör jag mig illa. Att då börja låta tankarna sväva bort och handla om grupparbetet eller när nästa inlägg om evenemanget ska komma upp är svårt (eller omöjligt). En annan klar fördel med detta är den endorfinkick som träningen levererar, kroppens egna lyckohormoner! Fantastisk rush som sedan hjälper mig att bli mycket mer klartänkt!

Den effektivaste träningen tycker jag är basövningar i gymmet, alltså de övningar som innefattar hela kroppen (flerledsövningar för den insatte) och ofta utförs med skivstång. Typ marklyft, benböj och bänkpress. Tycker även det är grymt kul att ställa sig bredvid en kille och börja marklyfta eller benböja mer än honom – tävlingsmänniska som jag är 😉 Annars rekommenderar jag boxarfys (svårt att tänka på annat än överlevnad – bra meditation), tabata (effektiv träning baserad på 8*20-sekundersintervaller) och kettlebell (det är få gånger jag känner mig så cool i gymmet som när jag slänger runt på 20 kg-klot).

Hoppas kunna inspirera någon till att testa på min meditationsfilosofi – om ni inte redan hittat er meditation eller träningsform 🙂 Var hittar ni energi?

När en träningsväska inte räcker passar den snygga DataTjejs-påsen bra att lasta med träningsprylar!  

Så här glad blir jag av att träna – typiskt endorfinkick-leende! 😀