EY Entrepreneur Of The Year

Förra veckan blev jag inbjuden till att idag närvara under den nationella finalen av EY Entrepreneur Of The Year, där Sveriges mest framgångsrika entreprenörer prisas. Senare i år går den globala finalen i Monte-Carlo.

Det kändes otroligt ärofyllt att få vara inbjuden och få ta del av den svenska finalen, träffa alla drivna och inspirerande entreprenörer och höra deras tankar.

En sak som fascinerar mig enormt är att oavsett bransch, omsättning eller fas i företaget har man ofta exakt samma problem, funderingar och hinder. Jag ser otroliga likheter mellan mitt företag ALEQUI och det som de berättar om, i princip bara nollor på fakturorna som skiljer oss åt. Isabella Löwengrip var moderator för dagen och Hannah Widell, Ola Lauritzson, Frida Siwe, Karin Jonsson Bodin och Annie Lööf närvarade med både föreläsningar och samtal. Det var väldigt intressant att höra hur stora likheterna mellan Isabella Löwengrips resa, med alla hennes tolv bolag, en partiledare och VDn för Polarbröd. Alla bolag, oavsett bransch påverkas otroligt mycket av digitaliseringen, där avstånden över världen i princip suddas ut, trender kommer och går i betydligt högre tempo samt hur viktigt det är att nå kunder genom egna kanaler.

Isabella Löwengrip började att diskutera tillväxtresan tillsammans med Hannah Widell, där de berörde hur man expanderar ett företag både i omsättning, globalisering och skalar upp företaget, utan att tappa företagskulturen. De berörde hur entreprenörer generellt är mer impulsiva, inte har lika stort behov av att se en tydlig väg utan agerar allt eftersom, samtidigt som man gärna vill tro att alla tänker precis som dem. Vissa trivs bäst i en tydlig struktur och tydlig vision, vilket måste synkas främst när företagen växer.

Digitaliseringen och sociala medier öppnar otroliga möjligheter samtidigt som konkurrensen är precis lika hög. Det gäller att nå igenom bruset, hitta sin målgrupp och skapa en stark känsla runt varumärket genom stark digital närvaro, lite med tänket att ta företagskulturen utanför företaget ett steg längre. Att vara stark i sociala medier och egna marknadsföringskanaler är ett måste för att stå sig i framtiden.

I takt med att samhällsutvecklingen ökar ger det även företagen större ansvar att kunna erbjuda kunderna en miljömässigt hållbar lösning. Karin från Polarbröd sa något mycket klokt när hon berörde detta område “Det spelar ingen roll om du är bäst i klassen, om hela klassen är påväg av banan”.

Otroligt intressant och lärorik dag. Tekniken, digitaliseringen och entreprenörsskap förändrar samhället till det bättre och imponeras av tanken att en idé från en person kan påverka praktiskt taget hela världen.

På måndag börjar jag min första dag på Google och börjar med en vecka på huvudkontoret i Dublin. Jag kommer gladeligen att dela med mig av min upplevelse därifrån och hoppas att du vill ta del av den 🙂

Kram Alexandra