Vill du engagera dig i DataTjej 2018/2019?

Ansökan till DataTjej 2018/2019 öppnar 12:e februari! För att engagera dig i DataTjej bör du identifiera dig som kvinna. Att vara student är inget krav även om många engagerade är det.

Här kan du läsa om alla poster i både styrelsen och projektgruppen samt om att vara lokalt näringslivsansvarig. Har du funderingar om vad rollerna betyder, erfarenheter och vill prata med årets engagerade, maila ordforande@datatjej.se eller skriv till oss på Facebook!

Styrelsen

Att engagera sig i DataTjej styrelsen är så mycket mer än att lära sig driva projekt, samarbeta och koordinera aktiviteter runt om i Sverige. Tillsammans med en grupp drivna tjejer kommer ni pusha varandra för att utveckla DataTjej ännu mer. DataTjej är ett varumärke för alla som vill arrangera sig i enlighet med våra riktlinjer, för vi tror på att tillsammans med er kan vi bygga upp ett community för att inspirera flera att bli just DataTjejer!

Att engagera sig i DataTjej styrelsen passar dig som vill handskas med ständigt nya och intressanta utmaningar. Vi har velat expandera DataTjej i hela Sverige och förnya vår organisation, men tiden har inte räckt till! Så nu önskar vi att finna nya taggade tjejer runt om i hela Sverige som vill fortsätta driva utveckling och innovation framåt.

Att engagera sig i DataTjej styrelsen passar just dig som är intresserad av sociala sammanhang, innovativ utveckling, ledarskap, virtuell kommunikation och samarbete! Framförallt passar det dig som vill stötta våra medlemmar att sin utbildning genom att arrangera inspirerande och lärorika event och dig som vill inspirera flera unga tjejer till världens bästa bransch.

Tycker du att någon post saknas i nedanför postbeskrivning? Du kanske vill bli ansvarig för internationella relationer, kod initiativ för unga, apputvecklare, innovationsmästare eller redaktör för en DataTjej tidning? Det finns inga begränsningar och DataTjej förnyas gärna med flera poster! Maila valberedning@datatjej.se och berätta din idé.

Ordförande

Som ordförande har du det övergripande ansvaret för allting som sker inom föreningen. Du leder de veckovisa mötena på Skype, fördelar arbetet mellan respektive projektmedlemmar samt är föreningens språkrör utåt. Som ordförande kan man också leda externa projekt inom DataTjej, varav tidigare ordförande har gjort med vloggar, kodinitiativ och representera DataTjej för företag. Ordföranden är ett ständig bollplank för alla inom föreningen samt medlemmarna.

Denna post passar för dig som gillar utmaningen med att kommunicera samt leda styrelsen virtuellt. Du behöver ha en god samarbetsförmåga och intresserad av att driva projekt, samtidigt som du ska inspirera andra.

Vice ordförande

Som vice ordförande jobbar du närmast med styrelsens ordförande, det kan vara allt från att bolla idéer, ta beslut eller leda styrelsemöten. Du kommunicerar en del med företagskontakter och ansvarar för vissa projekt/event. Du finns även där för alla andra i styrelsen, taggar igång och hjälper till där det skulle behövas. Utöver det brukar vice ordförande ansvara för ytterligare en position, tidigare vice ordförande satt också som IT-ansvarig. Detta har inneburit att tillsammans utveckla hemsidan och hjälpa till med till exempel mailadresser och utvecklingen av vår nya medlemsdatabas.

Denna post passar dig som vill ta lite mer ansvar, driva projekt och inspirera andra!

Kassör

Som ekonomiansvarig i styrelsen har man ansvar för de övergripande ekonomiska uppgifterna och förvaltar föreningens ekonomiska tillgångar. Konkret innebär det att man ser till att föreningens ekonomi sköts på rätt sätt och ansvarar bland annat för bokföring, budgetförslag och bokslut. Det kan vara bra om man har erfarenhet av tidigare kassörsuppdrag, men det är inget krav. Är även meriterande att ha läst någon kurs i bokföring.

Denna post passar för dig som är noggrann, ordningsam och är intresserad av hur en organisation arbetar mer konkret.

Näringslivsansvarig

I rollen som näringslivsansvarig ansvarar man för de samarbetspartners som DataTjej har. Detta innebär att sköta kontakten med de företag och organisationer som DataTjej anordnar event eller har större samarbeten med. Näringslivsansvarig är den som har kontakten utåt både för befintliga samarbeten och för inkommande förfrågningar. I rollen ingår det även att rekrytera de lokalt näringslivsansvariga. Under året är man sedan projektledare för de lokalt ansvariga genom att leda och stötta dem i deras arbete.  Posten som näringslivsansvarig är oerhört utvecklande med mycket frihet och chans att påverka!

Denna post passar för dig som brinner för att träffa nya människor, har många spännande idéer och vill utveckla dina säljskills!

Medlemsansvarig

Som medlemsansvarig ansvarar man för att hålla kontakten med medlemmarna. Detta görs genom att till exempel skicka ut mailutskick om event eller erbjudanden. Ett viktigt ansvarsområde som ska genomsyra allt man gör är att värva medlemmar till DataTjej. Under tidigare år har medlemsansvarig ansvarat för DataTjejs externa utvecklingsprojekt med en ny medlemsdatabas enligt GDPR. Detta för att framtida medlemsansvarig kommer ha ett bättre medlemsregister att jobba med. Det kan vara bra med erfarenheter av databaser och större mängder av information i till exempel Excel, men det är inget krav! DataTjej ser gärna att nya medlemsansvarig har viljan att fortsätta utvecklingen och underhållningen av nya databasen.

Denna post passar för dig som är kreativ och ser lösningar till både befintliga och framtida problem.

IT & webbansvarig

Som IT- och webbansvarig ansvarar du för DataTjejs hemsida och mejlkonton. Du ser till att hemsidan är uppdaterad, dels med relevant information (nya event eller nyheter) och att den fungerar som den ska. Under 2017 utvecklades DataTjejs nya hemsida och framtagandet av en ny medlemsdatabas påbörjades så vi ser gärna att den nya IT- och webbansvariga vill fortsätta utveckla DataTjej med nya innovativa IT-lösningar. Eftersom hemsidan är utvecklad i WordPress är det bra om man har kännedom inom det. Tidigare erfarenhet av FTP eller webbhotell (Loopia) är också mycket bra.

Denna post passar dig som tycker att det är kul med webbutveckling och vill utveckla dina kunskaper inom världens största CMS-system WordPress!

Informationsansvarig

Som informationsansvarig är du ansvarig för allt som syns utåt och det är den mest kreativa posten i styrelsen. Det innebär våra sociala medier (Facebook, Instagram och LinkedIn) och vårt marknadsföringsmaterial (tygpåsar, reklammaterial som t.ex. pennor och block, styrelsetröjor). Det innebär att du arbetar mycket grafiskt som t.ex. göra omslagsbilder för våra events och allmänt ha en konsekvent grafisk profil. Du har mycket kontakt med både styrelsen och lokalt näringslivsansvariga för att publicera allt material de vill ska upp på sociala medier. DataTjej har även precis lanserat bloggar och detta ska även du se över genom att se till att bloggarna skriver tillräckligt ofta och allmänt fungera som ett bollplank.

Denna post passar dig som älskar det grafiska och vill bli ett marknadsföringsgeni!

Vi har valt att dela upp informationsansvarig i två poster för nästa år så att marknadsföringen för DataTjej blir ännu bättre! Det resulterar i grafiskt ansvarig och PR-ansvarig:

Grafiskt ansvarig

Personen sköter allt det grafiska, t.ex. bilder för de olika eventen, tryckprofiler och affischer. Den gör även bilder för publicering på sociala medier.

PR-ansvarig

Personen sköter alla sociala medier och publiceringen på dessa. Den ska arbeta för att DataTjej ska exponeras ännu mer och få fler följare.

Barn- och ungdomsansvarig

Under 2017/2018 har vi startat upp flera olika intiativ för att öka IT intresset för yngre tjejer. Som barn- och ungdomsansvarig arbetar du med att arrangera inspirerade event så som kodinitiativ, gymnaisebesök och andra värdefulla mötesplatser för inspiration.

Denna post passar dig som gillar att arbeta med unga, inspirera och tala inför andra.

Suppleant

Som suppleant stöttar man och avlastar övriga i styrelsen med vad som än behövs hjälp med. Det kan vara allt från skriva texter till hemsidan och stötta marknadsföringen. Men det är också mycket egna initiativ suppleanten kan göra, som till exempel att intervjua tidigare DataTjejer för Månadens DataTjej. Tidigare suppleant var också sekreterare på styrelsens möten.

Denna post passar för dig som tycker om att göra lite allt möjligt, du bör vara bra på att kommunicera och samarbeta. Det finns inga fasta arbetsuppgifter för dig som suppleant så det är viktigt att du kan ta egna initiativ och driva dina idéer.

Projektgruppen

Att engagera sig i DataTjej Konferensen är en möjlighet att få jobba med att inspirera och skapa gemenskap DataTjejer emellan och aktivt skapa nya kontakter mellan studenter och näringslivet. Konferensen är ett varierat arbete och alla typer av kunskaper behövs för att kunna jobba med event, logistik, hitta samarbetspartners och allt som hör till!

DataTjej Konferensen är en fantastisk möjlighet att få jobba nära en projektgrupp och driva ett större projekt från idé till verklighet. Dokumentation och stöd finns från tidigare år konferenser, men det är upp till varje års projektgrupp att forma och bilda sin egen konferens baserat på gruppens förutsättningar.

Projektledare

Som projektledare är man ansvarig att leda arbetsprocessen för konferensen. Det är projektledarens roll att och stödja projektgruppen i sitt arbete och hålla kontakten med DataTjejs styrelse genom att delta på de veckovisa mötena via skype. Projektledaren bör klara av att ha många bollar i luften samt ha förmågan att se helhetsbilden och lösningar till problem som uppstår under projektets gång.

Denna post passar för dig som gillar utmaningen med att kommunicera och leda. Du behöver ha en god samarbetsförmåga, gilla att motivera personerna i din omgivning och vara redo att hantera de konflikter som kan uppstå under projektets arbete.

Vice projektledare

Som vice projektledare delar man ansvaret i konferensens arbetsprocess och man arbetar väldigt nära projektledaren. Vice projektledaren ska kunna kliva in i projektledarens ställe vid frånvaro, men även kunna hoppa in ifall de övriga posterna behöver extra stöd under någon period.

Denna post passar för dig som är flexibel och gärna ställer upp för projektledare såväl som övriga poster i projektgruppen. Det finns inga fasta uppgifter för vice projektledare så det är extra bra om du är initiativtagande och driver projektet tillsammans med projektledaren.

Ekonomiansvarig

Som ekonomiansvarig är man ansvarig för all ekonomi som cirkulerar innan, under och efter konferensen. Ekonomiansvarig lägger budgeten för hela konferensen och behandlar alla fakturor och avtal som skrivs på mellan företagen och konferensen. Tidigare erfarenhet inom ekonomi underlättar, men är inget måste för posten.

Denna post passar för dig som är noggrann och kan jobba självständigt. Det är också väldigt viktigt med goda samarbete- och kommunikationsförmåga, då ekonomiansvarig jobbar nära alla övriga grupper inom projektgruppen.

Deltagar- och logistikansvarig

Som deltagaransvarig är man ansvarig för att vara länken mellan deltagarna och konferensen. Deltagaransvarig sköter urvalet och framförallt kommunikationen till deltagarna inför och under konferensen. Som logistikansvarig planerar man all möjlig transport mellan lokaler och de olika platserna som besöks under konferensen samt boendet.

Denna post passar för dig som gillar att planera och vill jobba med att göra upplevelsen för konferensdeltagarna så bra som möjligt. Du gillar utmaningen att koordinera och kommunicera med cirka 100 personer samtidigt.

Fika- och funktionärsansvarig

Som fikaansvarig organiserar och planerar man fikat och luncherna under konferensen. I posten ligger även ansvaret att hantera de olika funktionärsposterna som behövs under konferensen. Som funktionärsansvarig har man hand om rekrytering, planering och kommunikation för samtliga funktionärer.

Denna post passar för dig som vill jobba med det som skapar det lilla extra i konferensen. Det gäller att planera fika och lunch efter alla möjliga matpreferenser. Tillsammans med funktionärerna, som du rekryterar, se till att konferensen rullar på så smidigt som möjligt.

Företagsansvarig

3 platser

Som företagsansvarig ansvarar man för att hitta företag som vill vara samarbetspartners under konferensen. Det innebär att ha hand om all kontakt med företagen, koordinera företagens deltagande samt planeringen av en arbetsmarknadsmässa som avslutar konferensen. Det är viktigt att vara drivande för att finna samarbetspartner samt vara innovativ för att få dessa samarbetspartner att göra intressanta och  interaktiva föreläsningar under konferensen.

Denna post passar för dig som tycker om att träffa nya människor och nätverka, men också vill jobba med försäljningsteknik. Du får en möjlighet att träffa företag och organisationer som kan ge dig ännu större inblick i branschen.

Tryck- och kommunikationsansvarig

2 platser

Som tryck- och kommunikationsansvarig sköter man hemsidan, sociala medier, marknadsföringen och allt tryck inför konferensen. De trycksaker man kan tänkas behöva ta fram är allt från posters inför deltagarsökandet, tygmärket som ges på sittningarna och designa färgarna på årets konferenslogga. Det gäller också att uppdatera hemsidan med ny information och vara aktiv på sociala medier för att nå ut till potentiella konferensdeltagare. I denna post är det viktigt att vara kreativ och tidigare kunskaper inom grafisk design och arbeta med hemsidor är en fördel.

Denna post passar dig som älskar det grafiska och vill lära dig mer att jobba med förmedla budskap, utveckla DataTjej Konferensens varumärke och bygga relationer via sociala medier.

Eventansvarig

3 platser

Som eventansvarig planerar man de olika sittningarna och all underhållning som sker under konferensens kvällar. Kvällseventen är en möjlighet för deltagarna att nätverka och träffas i en mer avslappnad miljö. Det är eventansvariga som planerar allt i minsta detalj, allt från lokal, temat för kvällen, kvällsmat till dresscode.

Denna post passar för dig som gillar att fixa stora event och är kreativ när det kommer till såväl underhållning, mat och allt som hör till. Som eventansvarig har man väldigt stor frihet att forma kvällseventen.  

Lokalt näringslivsansvarig

Förutom att vara en del av styrelsen eller projektgruppen kan man också engagera sig i DataTjej som lokalt näringslivsansvarig. Man arbetar då lokalt i sin egen stad med att planera och anordna event. Ansökan för att bli lokalt näringslivsansvarig kommer att öppna i april/maj – håll utkik på våra sociala medier och hemsidan för mer info!