Ett välkomnande!

Hej och vad kul att du hittat hit!

Det ska bli otroligt kul att få blogga på DataTjej och jag ser
verkligen framemot att dela med mig av tankar, tips och ha intressanta diskussioner. DataTjej
fångade snabbt mitt intresse då jag tycker att det är ett fantastiskt sätt att inspirera tjejer inom
IT och data samt en stor möjlighet att lära känna varandra.

Mitt namn är Alexandra och läser mitt tredje år i maskinteknik på Uppsala Universitet. Vid sidan
av det har jag två företag, arbetar internt och är krönikör på Framgångspodden och nyligen
börjat föreläsa internationellt om digitala strategier. Parallellt med de första åren på
universitetet arbetade jag som internationell fotomodell i Paris och Milano där jag pendlade
mellan tentasalarna och modegatorna. 260 dagar utomlands, heltidsstudier och häst samtidigt
gick på något sätt ihop ändå. En helg lånade jag lillebrors motocross och körde oturligt nog
omkull och fick foten ur led. Jag missade en säsong i Paris och bestämde mig för att prova att
starta företag i rädsla av att bli uttråkad, vilket även blev starten för mitt första företag ALEQUI.
Valde att gå till min absolut största passion och hamnade i ridsporten, där jag även kunde
kombinera det med det jag fått med mig från modevärlden. ALEQUI har nu försäljning i hela
Europa och viss del även USA och når 150’000 personer i veckan, helt baserat på sociala medier.
Att driva företag är det absolut mest lärorika och roligaste projekt jag gjort och det gjorde även
att jag fastnade helt i den entreprenöriella världen. Fortfarande så imponerad och glad över hur
en sådan olyckshändelse fick mig att komma in på helt andra spår i livet som jag nu valt att följa
hela vägen ut.

Mitt intresse för IT och programmering startade i samband med att ALEQUIs hemsida skulle
byggas och det intresset har verkligen ökat därefter. Saknade från början helt förkunskap men
lärde mig snabbt grunderna i HTML och CSS som snabbt även gled iväg till andra språk.
Front-end och UX-design är det som intresserar mig mest. Jag imponeras och fascineras över
kraften i sociala medier. Hur startups genom rätt fingertoppskänsla och digitala strategier lyckas
med varumärkesbyggande. Det kombinerat med digital försäljning gör att de kan bli
konkurrenskraftiga mot de stora företagen, något som var långt ifrån möjligt för bara några år
sedan. Digitaliseringen har öppnat upp otroliga möjligheter inom alla områden och det är
främst här mitt största intresse ligger.

Jag ser verkligen framemot att göra denna resa med er, dela med mig av mina tankar och tips
samt ha intressanta diskussioner. 🙂

Alexandra